Autor článku: Stanislav Servus
Rodinné firmy, a podnikatelské rodiny, jsou zásadní součástí světové ekonomiky, a proto se jim věnují vedoucí poradenské společnosti, včetně McKinsey, která je lídrem v oblasti business poradenství. V následujícím textu si pro naše čtenáře dovolujeme stručně shrnout a okomentovat velmi zajímavé výsledky studie této společnosti z konce roku 2023, která je nazvaná: Tajemství úspěšných rodinných firem: Jak vytvářejí hodnotu – a jak se jimi můžete stát. V tomto ohledu je nutno poznamenat, že pro účely dané studie se za rodinnou firmu považuje každá firma / skupina, kde jedna rodina drží podíl alespoň 20 %.
Experti z McKinsey ve své studii dospěli k závěru, že rodinné firmy (dovolím si použít anglickou zkratku „FOBs)“ často překonávají nerodinné firmy díky jedinečnému mixu přístupů a strategií. Tento článek zkoumá klíčové faktory, které jim umožňují dlouhodobě prosperovat.
Rodinné firmy, kde zakladatelé nebo jejich potomci drží významný podíl, hrají klíčovou roli v globální ekonomice. Generují 70 % globálního HDP s ročními tržbami mezi 60 a 70 biliony dolarů a vytváří cca 60 % pracovních míst na globální úrovni. Zásadním znakem převažující většiny z rodinných firem je, že jsou dosti odolné vůči ekonomickým, geopolitickým a technologickým zvratům, kdy toto experti z McKinsey dokládají na příkladech společností jako jsou Levi Strauss, L’Oréal, které fungují více než století, přičemž toto lze doplnit řadou dalších – i českým podnikatelům známých jmen – Merck, Villeroy Boch, Victorinox, Boehringer Ingelheim, Berreta atd.
Rodinné firmy dle této analýzy zpravidla vykazují vyšší celkovou návratnost pro své akcionáře (tzv. total shareholder return - TSR) ve srovnání s nerodinnými firmami. V letech 2017 až 2022 měly zkoumané rodinné firmy průměrnou TSR 2,6 % oproti 2,3 % u nerodinných firem. Dosáhly také vyššího průměrného ekonomického zisku a ekonomického spreadu, což je rozdíl mezi návratností investovaného kapitálu a váženým průměrem nákladů na kapitál.
- Střední rodinné firmy (roční příjmy 150 milionů až 5 miliard USD): Tyto firmy vynikají jako efektivní investoři a vykazují o 10 % vyšší obrat kapitálu než nerodinné firmy díky zaměření na dlouhodobé strategie a zjednodušenému rozhodování.
- Velké rodinné firmy (roční příjmy 5 až 100 miliard USD): Tyto firmy jsou efektivními operátory a dosahují o 1,5 % vyšších provozních marží než nerodinné firmy díky procesní efektivitě a zavedeným vztahům v dodavatelském řetězci.
Nejúspěšnější rodinné firmy excelují díky přijetí čtyř klíčových principů fungování („mindsets“) a pěti strategických činností, které tvoří vzorec „4+5“.
-
1. Účel (smysl) má vyšší váhu než zisk:
(roční příjmy 150 milionů až 5 miliard USD): Tyto firmy vynikají jako efektivní investoři a vykazují o 10 % vyšší obrat kapitálu než nerodinné firmy díky zaměření na dlouhodobé strategie a zjednodušenému rozhodování.
- Účel je pevně vetknut do kultury a myšlení dané firmy. Přičemž toto může zahrnovat závazek k odkazu, reputaci značky, komunitnímu dopadu nebo zákaznické hodnotě.
- 93 % lídrů úspěšných rodinných firem věří v důležitost jasného účelu a 91 % zajišťuje, aby zaměstnanci tento účel chápali a naplňovali.
-
2. Dlouhodobost:
- Dlouhodobý pohled vede rodinné firmy k upřednostňování odolnosti, reinvesticím do podnikání a dalšího rozvoje, místo zaměření na krátkodobý zisk. Tento přístup posiluje rodinná kontrola (vlastnictví vyššího podílu na společnosti), přičemž 92 % nejúspěšnějších rodinných firem je z alespoň 40 % ovládáno jednou rodinou
-
3. Opatrný finanční přístup:
- Nejúspěšnější rodinné firmy mají konzervativní (opatrnější) přístup k financím / zadlužení, a udržují tedy nižší zadluženost než nerodinné firmy. Upřednostňují tak udržitelný růst před rychlým rozvojem a rizikovými investicemi. Zároveň si tím více chrání svoji nezávislost a posilují tím svoji odolnost.
-
4. Efektivní rozhodování:
- Rozhodovací procesy v těchto firmách jsou jednak centralizované, ale zároveň jsou nastaveny poměrně flexibilně a jsou rychlé. Plusem úspěšných rodinných firem je i to, že zaměstnanci vykazují vyšší míru angažovanosti (zřejmě i s ohledem na svůj vztah k firmě). Při zásadních rozhodnutích hraje roli zpravidla jeden (rodinný lídr, ostatně viz i úspěšné české rodinné skupiny) či několik členů rodiny, kteří tak mohou jednat s větší mírou autority / moci / ale i odvahy. Tento přístup je v kontrastu s velkými nerodinnými firmami, které mívají velmi robustní / komplexní rozhodovací struktury a mechanismy (což je do určité míry pochopitelné s ohledem na struktury eliminující riziko střetu zájmů tzv. „principal agent problem“).
-
1. Aktivní diverzifikace:
- Úspěšné rodinné firmy diverzifikují své portfolio a cca 40 % z nich generuje zpravidla více než polovinu svých příjmů z „neklíčových“ podniků. Toto ukazuje jejich schopnost a ochotu vstupovat do nových odvětví, technologií ale i regionů.
- Ač původně růst prostřednictvím akvizic nebyl rodinnými firmami příliš preferován, došlo ke změně a posunu, přičemž v tomto ohledu preferují princip „menší sousto“ ale větší počet, tj. akvírují menší společnosti, ale provádějí více transakcí, které zapadají do jejich strategických cílů.
-
2. Dynamická alokace zdrojů:
- Tyto firmy zpravidla efektivně přesouvají (alokují) své zdroje tak, aby je využily pro nejperspektivnější byznysové části, případně regiony nebo byznysové „kanály“. Asi 60 % nejúspěšnějších rodinných firem uvedlo, že během posledních pěti let přesunuly více než 30 % svého kapitálu, na rozdíl od pouze 20 % ostatních rodinných firem.
- Kladou důraz na vnitřní změny a rozvoj s cílem zabránit setrvačnosti. Průběžně revidují neúspěšné části svého podnikání s cílem reinvestovat do příležitostí s vyšším růstem.
-
3. Efektivita investic a provozu:
- Nejlepší firmy udržují vysoký obrat kapitálu a provozní marže, kombinují investiční efektivitu s provozní dokonalostí. Tento přístup je často zakořeněn v jejich provozní „DNA“, která se předává napříč generacemi, a to i díky přímé účasti zakladatelů nebo členů rodiny v každodenních byznysových činnostech.
- Tyto firmy využívají širší spektrum klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) ke sledování výkonu, což jim umožňuje optimalizovat provoz komplexně.
-
4. Neúnavný důraz na rozvoj týmu / „talent management“
- Schopní pracovníci a rozvoj týmu (talentů) je pro nejvýkonnější rodinné firmy klíčovou prioritou s důrazem na získání, rozvoj a udržení těch nejlepších pracovníků. Tyto firmy investují značné prostředky do školicích programů, „rotací v manažerských pozicích“ a přísných systémů řízení výkonnosti.
- Například významná skupina podnikající v segmentu luxusního zboží v Evropě zavedla rozsáhlé programy pro tzv. kultivaci loajality zaměstnanců a udržení silné interní kultury, a díky tomu jejich schopnost „retence (zejména klíčových) zaměstnanců“ překonává další firmy.
-
5. Dobrá (silná) struktura správy a řízení – (family) business governance:
- Efektivní nastavení struktury správy a řízení je zásadní pro udržení vysoké výkonnosti napříč generacemi. Nejúspěšnější rodinné firmy často mají formální struktury oddělující role rodiny a podnikání s jasnými pravidly a odpovědnostmi.
- Nezávislé správní rady jsou běžné a výkonní pracovníci mimo rodinu se aktivně podílejí na strategickém rozhodování, což zvyšuje schopnost firmy přizpůsobit se a inovovat při zachování rodinných hodnot.
Výše uvedený „kouzelný vzorec“ čtyř klíčových přístupů a pěti strategických činností/aktivit, založený na praxi velké skupiny úspěšných rodinných firem (na globální úrovni) ukazuje i českým podnikatelům určitý rámec, jak přistupovat ke svému potenciálu, jak jej maximalizovat, zároveň však udržitelně a dlouhodobě. Odborníci z McKinsey samozřejmě uvedli, že u každé společnosti / podnikatelské rodiny bude využití daného vzorce záviset na konkrétní situaci / byznysové i vlastnicko-rodinné.
Naplňováním daného vzorce (jeho jednotlivých komponent) tedy rodinné firmy, resp. podnikatelské rodiny je ovládající, posilují svoji šanci na dlouhodobé úspěšné udržení své kontroly nad podnikáním, ideálně též včetně „srdcového byznysu“, ale zároveň svůj růst a rozvoj. V tomto ohledu odborníci z McKinsey dokonce mluví o tom, že úspěšné rodinné firmy, které budou výše uvedený vzorec zdárně naplňovat mají šanci dosáhnout čtyřnásobného zvýšení svého hodnoty během příštího desetiletí.